Responsible Finance Forum

State of the Practice: Client Protection in Senegal’s Microfinance Sector

Executive Summary

This report provides an overview of regulations and practices related to client protection in the microfinance sector in Senegal. It summarizes the findings of evaluations of five microfinance institutions (MFIs, or decentralized financial Systems – SFDs) to assess their compliance with the Smart Campaign’s client protection standards between 2014 and 2015. It also draws on: (i) a national diagnostic carried out in 2015 by Senegal’s Professional Association of Decentralized Financial Systems (APSFD-Senegal) using a tool developed by the SEEP Network for assessing practices at the national level; (ii) a client satisfaction survey conducted by the Financial Services Quality Monitoring Unit (OQSF) in 2011; and (iii) an earlier diagnostic carried out in 2011 by CGAP in collaboration with KfW and APSFD-Senegal. This report draws up key recommendations that are yet to be implemented.

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Résumé

Ce rapport donne un aperçu de la réglementation et des pratiques en matière de protection des clients dans le secteur de la microfinance au Sénégal. Il synthétise les résultats des évaluations que cinq institutions de microfinance IMF; aussi appelées systèmes financiers décentralisés ou SFD) ont entreprises pour évaluer leur conformité avec les standards de protection des clients de la Smart Campaign entre 2014 et 2015. Il s’appuie également sur a) un diagnostic national mené par l’APSFDSénégal (Association professionnelle des SFD du Sénégal) en 2015 suivant un outil développé par SEEP Network pour évaluer les pratiques au niveau national, b) une enquête de satisfaction menée par l’OQSF en 2011, et c) un précédent diagnostic mené en 2011 par le CGAP en collaboration avec KfW et l’APSFD. Ce rapport tire les recommandations clés qui restent encore à mettre en oeuvre.

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