Responsible Finance Forum

State of Client Protection in Rwanda’s Microfinance Sector

17 February 2017

Eexcutive Summary

This state of the practice report provides an overview of the legal framework, regulations, and industry practices related to client protection in Rwanda’s microfinance sector. It draws on findings from three key sources:

1) Accompanied self-assessments of five MFIs/financial service providers that used the Smart Campaign assessment methodology to take an in-depth look at their client protection practices;
2) A client protection market diagnostic, conducted by the Association of Microfinance Institutions in Rwanda (AMIR), using a tool recently designed by the SEEP Network to provide an overview of client protection rules, practices, and issues in country-level markets; and
3) A baseline assessment of members’ use of AMIR’s Code of Conduct, which evaluated the understanding and perceived implementation of the Client Protection Principles by association members.

Findings are structured according to the seven Client Protection Principles promoted by the Smart Campaign. Regulations, industry rules, and industry practices and perceptions, in addition to strengths and weaknesses, are considered under each principle. The report aims to guide Rwandan sector stakeholders in efforts to improve client protection regulation and practices.

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Résumé

Ce rapport bilan de la pratique donne un aperçu du cadre juridique, de la réglementation et des pratiques quant à la protection des clients dans le secteur de la microfinance au Rwanda. Il se repose sur les conclusions de trois sources clés :
1) Les auto-évaluations accompagnées de cinq institutions de microfinance (IMF)/prestataires de services financiers qui ont utilisé la méthodologie d’évaluation de la Smart Campaign afin de s’intéresser de près à leurs pratiques de protection des
clients ;

2) un diagnostic du marché en matière de protection des clients effectué par l’ Association des Institutions de Microfinance au Rwanda (AMIR), à l’aide d’un outil récemment conçu par SEEP afin de donner un aperçu des règles, pratiques et questions relatives à la protection des clients dans les marchés au niveau national ; ainsi que

3) une évaluation de référence de la manière dont les membres appliquent le Code de conduite de l’AMIR, qui a évalué la compréhension et l’application perçue des Principes de protection des clients par les membres des associations.
Les résultats sont structurés sur la base des sept Principes de protection des clients promus par la Smart Campaign. La réglementation, les règles du secteur et ses pratiques et perceptions, de même que les points forts et faibles, sont pris en compte sous chacun des principes. Le rapport a pour but d’orienter les parties prenantes du secteur de la microfinance du Rwanda dans leurs efforts pour améliorer la réglementation et les pratiques en matière de protection des clients.

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